a few months ago

Wat onderwijs naar mijn mening mist

Er zijn bepaalde zaken in het leven waar ik mij zeer over kan frustreren en vanmorgen kwam dit weer tijdens een gesprek aan bod. Het gaat over scholen, eigenlijk op de manier waarop scholing gegeven wordt. Nu zou ik dit onderwerp kunnen loslaten, want zelf zit ik niet meer op school, dus waar maak ik mij nog druk om. Ik maak mij er druk om, omdat school  de basis is van iedereen zijn leven. En zonder een goede basis, kun je niet (lees lastiger) boven jezelf uitstijgen. Iedere dag weer, krijgen (jonge) mensen naar mijn mening de verkeerde basis mee.

Waarom? School zuigt, school is ouderwets en school leert de kinderen dingen dat zij niet nodig hebben in het leven. Kinderen moeten dingen leren, wat misschien honderd jaar geleden handig was om te weten, maar nu flinke bullshit is. Voordat je nu afhaakt door mijn manier van praten, begrijp mij niet verkeerd, school heeft heel veel goede dingen in zich. Alles begint bij school, neem een voorbeeld aan landen waar nog geen school is. Plaats daar een school en de kinderen hebben een grotere kans op een mooiere toekomst.

Het zijn ook niet de docenten die het slecht doen, het is ook niet de school die het slecht doen. Iedereen doet het namelijk met de beste intentie en hoe/hij zij het geleerd hebben. Daarom alle respect, naar alles en iedereen die er het beste probeert van te maken en iedere dag weer met liefde zijn/haar leerlingen te laten groeien. Wat ik wel erg waardevol aan school vind is dat er aandacht wordt gegeven aan het leren lezen, schrijven en spreken van talen. Op jongere leeftijd leren ze je op school hoe je kunt spelen met andere kinderen, delen met anderen en dat slaan niet iets goeds is. Dat er een stukje respect en discipline bij wordt gebracht, met als voorbeeld dat je op tijd moet komen en stil moet zijn als je docent spreekt. Dit is echt de basis om te kunnen communiceren en om te kunnen gaan met anderen. Dat is nodig om elkaar draaiende te houden.

Waar ligt het probleem

Het probleem zijn wij zelf, wij als mensen zijn niet gewend om te veranderen. Hoe vaak hoor je iemand roepen: “Ik doe het al jaren zo! En dat is nooit een probleem geweest!”. Klopt, jaren terug zou het misschien hebben gewerkt. Maar luister, de wereld veranderd. Wat toen belangrijk was, is nu totaal niet boeiend. Maar wij mensen houden vast aan het oude bekende, het is belangrijk. Dit vertellen wij ook onze kinderen, het is belangrijk om een 10 te halen voor wiskunde. Het is belangrijk om de topografie uit je hoofd te leren.

Maar zijn die zaken nu nog belangrijk? Nee, ik pak mijn telefoon erbij en beschik over alle informatie om te weten dat er in het zuiden van Nederland ook een klein plaatsje ligt dat Egypte heet. Als ik wil weten hoe ik er moet komen kan mij dit ook worden verteld, weet precies hoelang ik er over doe met welk vervoersmiddel en ook wat de afstand is. Ik hoef dus niet uit te gaan rekenen aan de hand van een kaart op schaal gemaakt, hoeveel de KM’s van A naar B is. Ik hoef niet uit te gaan rekenen wat de kortste route is, hoe lang een mens erover doet met een gemiddeld loopsnelheid en al dat soort zaken. Tien seconden met mijn telefoon in mijn hand en ik heb al die informatie.

Wat leert onder andere school ons, al het bovenstaande. Hierop worden wij getoetst en als je dit niet weet ben je dom, niet geschikt en een probleem leerling. Maar als wij binnen 10 seconden achter het antwoord kunnen komen tegenwoordig, waarom besteden wij dan nog meerdere jaren om dit onder de knie te krijgen? Mensen vertellen elkaar, het is belangrijk. Maar het is niet belangrijk, het WAS belangrijk. Verander eens een keer, mens. 

Wij doen elkaar zo te kort

Dit is iets wat wij oprecht doen, wij doen elkaar zo te kort. Wij, daarmee doel ik op de volwassenen, wij zitten vast in een manier van denken. Wij willen dat de kinderen voldoen aan bepaalde verwachtingen, omdat wij het belangrijk vinden. Ik ben mijn ouders echt dankbaar, dat zij nooit op mij de druk hebben gelegd dat ik per se een bepaald niveau op school moet halen. Want dat gebeurd, ouders vinden dat hun kind HBO moet doen, universiteit. Alles daar onder, is te min. Met alles daaronder kun jij geen toekomst opbouwen, zul je niet gelukkig zijn. Eigenlijk zeggen ze daarmee, dat hun ongelukkig zijn. Hun zijn niet zelfverzekerd en afhankelijk van invloeden van buitenaf. Ben jij zo een ouder, besef dan heel goed dat jij je eigen te tekortkomingen op je kind aan het projecteren bent.

Wij vinden IQ belangrijker dan EQ

Onderwijs is vooral gericht op IQ (intelligentiequotiënt, is één van de meest gangbare maten voor het kunnen meten van intelligentie). De kinderen worden getoetst op hoeveel informatie zij (tijdelijk) kunnen opslaan en invullen tijdens een toets. Kan of wilt het kind niet informatie uit zijn hoofd leren, is het kind dom, onderontwikkeld, heeft een achterstand of is een probleemgeval. Doet het kind havo is het slimmer dan iemand die mavo doet. Iemand die havo doet komt verder in het leven dan iemand die mavo doet. Zo denken de meeste, puur en alleen omdat het kind een bepaalde gradatie van informatie wilt/kan leren.

Zelf heb ik mavo/vmbo gedaan, had een 6’jes mentaliteit en vond school niet echt interessant. In mijn jeugd liet ik mij erg leiden door de verschillende niveau’s. Mensen van havo of vwo vond ik zelf automatisch slimmer als dat ik was. Maar als ik nu mijn Facebook tijdlijn bekijk, of mijn Linkedin door scroll of puur en alleen om mij heen kijk, kom ik tot een interessante ontdekking.

Zij lijken niet gelukkig, doen niet wat zij echt leuk vinden en verdienen MINDER salaris dan dat ik doe. Dat is mooi hé, altijd wordt je verteld dat je een betere toekomst tegemoet gaat als je van hogere scholing hebt gevolgd. En daarbij, hoe hoger je niveau, hoe meer salaris. In de praktijk, hoeft dit niet zo te zijn. In de praktijk bepaald ook vaak je EQ (emotionele intelligentie, wordt gebruikt om te achterhalen in welke mate mensen emotioneel vaardig zijn) hoe ver jij het schopt.

Waarom is EQ belangrijker dan IQ

In de praktijk leert ons dat EQ belangrijker is dan IQ, toch focussen wij ons met zijn allen op IQ. Waarom dat is heb ik je boven al uitgelegd, mensen veranderen niet zo snel in hun overtuigingen. Vroeger in de industriële revolutie was IQ belangrijker, dus dan zal het nu nog wel zo zijn. Maar Henry Ford, de oprichter van het automerk Ford kwam al tot een interessante ontdekking:

Why is it every time I ask for a pair of hands, they come with a brain attached?

Het werk dat de mens moet doen is veranderd, alle taken dat met de hand moet worden gedaan wordt vervangen door robots. Daar kunnen wij boos over zijn, maar het ook gewoon accepteren. Dankzij het internet veranderd de wereld bizar snel. Informatie is voor iedereen met een internetverbinding toegankelijk. Dit betekent ook dat wij niet meer alles uit ons hoofd hoeven te weten, wat school ons nog wel verplicht.

Wat school ons zou moeten leren, is hoe kunnen wij omgaan met veranderingen. Hoe kun je problemen oplossen, hoe kun je creatief denken. Wat is er voor nodig om goed te kunnen communiceren met elkaar, wat is begrijpen nu echt. Hoe vind je antwoorden op de vragen die je hebt. Hoe kun jij, in deze snel veranderende wereld, je het beste aanpassen. Wat zijn jouw drijfveren, waarom doe jij de dingen die je doet. Laat school een route zijn waarin jij jezelf leert kennen, weet waar jij goed in bent en waarin je nog flinke stappen kunt maken. Het is niet voor iedereen belangrijk om uit zijn hoofd te weten hoeveel gram 1 Newton is.

Wat wel belangrijk voor iedereen om te weten is, is wat hem/haar gelukkig maakt en hoe je achter antwoorden kunt komen van vragen dat je hebt. EQ.

Durf jij te veranderen?

Durf jij in te zien dat je misschien ook ouderwetse overtuigen hebt over hoe school moet zijn. Als je nog niet overtuigd bent, raad ik je extra aan om onderstaande video’s te bekijken. Hopelijk, kun jij je oude overtuigingen los laten en denken in nieuwe oplossingen voor problemen dat wij nu hebben.

En/of

Youri Kramer

Youri is een ICT specialist en is gepassioneerd bezig om zichzelf verder te ontwikkelen. Aan de hand van KramerTalks neemt hij anderen mee in zijn ontwikkelingsproces. Informatie die hij opdoet geeft hij via dit platform weer door aan anderen. Met zijn artikelen probeert hij zijn leerstof om te zetten in lesstof.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: