Matig intensief bewegen voor vetverlies

Geschreven door Youri // mei 25 // 0 reacties

Wanneer mensen vet willen verliezen gaan zij vaak heel hard trainen. Het idee is namelijk ontstaan dat hoe harder jij je best doet, hoe sneller die vetlaag eraf gaat. Gezegdes zoals “zweet is slechts vet dat huilt” hoor je wel eens voorbij komen. Vandaag leggen wij jou uit waarom matig intensief trainen beter is voor vetverbranding. 

Een kleine toevoeging

Voordat wij gaan uitleggen waarom je beter matig intensief kunt bewegen dan intensief voor vetverlies, willen wij wel nog wat duidelijk hebben. Het is zeker niet verkeerd om hard te trainen, wij doen het zelf ook. Hard trainen heeft zijn voordelen, net zoals matig intensief trainen dat heeft. Het ene sluit het andere niet uit.

Matig intensief bewegen beter voor vetverlies

Het percentage vet dat je verliest tijdens matig intensief bewegen is hoger dan bij intensief bewegen. Onder matig intensief bewegen verstaan wij een goede wandeling op een snelheid van 4.5km/u of hoger, recreatief fietsen, ramen lappen, rustig zwemmen, etc. 

Het zijn activiteiten die je lang vol kunt houden, maar wel een zekere inspanning vraagt.

Hoe het kan dat de vetverbranding percentage hoger is bij matig intensief bewegen heeft alles te maken met hoe spieren zich kunnen voorzien van energie.

Het leveren van energie aan de spieren

Het bewegen van je lichaam doe je met spieren. Hiervoor is energie nodig. Je spieren zelf hebben een kleine reserve in zich (glucose), waardoor het voor maximaal 2 minuten zou kunnen bewegen zonder aanvulling. Dit is wel afhankelijk van de intensiteit, zo kan het tijdens een sprint ook al na 15 seconden op zijn.

Nu is het niet zo dat wij maar twee minuten kunnen bewegen en dan neervallen en nooit meer kunnen opstaan. Je lichaam vult de energie in de spieren aan, dit kan op meerdere manieren. Afhankelijk van de intensiteit van het bewegen en of je gebruik kan maken van zuurstof, bepaald het lichaam op welke manier jouw spieren worden voorzien van energie.

De snelste energiebron

De snelste energiebron voor je spieren is glucose. Om glucose om te zetten naar bruikbare energie voor je spieren (ATP), is weinig/geen zuurstof nodig (anaerobic). Deze energiebron wordt voornamelijk aangesproken bij zeer hoge intensiteit. Bijvoorbeeld, een 100 meter sprint. Een nadelig bijproduct van deze energiebron is dat je spieren zeer snel verzuren. Waardoor je deze hoge intensiteit niet lang kunt volhouden.Tijdens dit proces verbrand je weinig tot geen vet. 

De duurzame energiebron

Wanneer je intensief (maar niet maximaal) tot matig intensief beweegt maak je gebruik van twee andere energiebronnen. Tijdens dit proces is wel zuurstof nodig (aerobic). De twee energiebronnen zijn koolhydraten en vet. Koolhydraten zijn makkelijker om te zetten naar bruikbare energie voor de spieren (ATP) dan vet. Daarom kiest het lichaam ervoor om eerder koolhydraten aan te spreken als energiebron, wanneer de intensiteit hoger is. 

Als jij wilt afvallen, heb je liever dat de percentage vet dat jij aanspreekt als energiebron zo hoog mogelijk is. Daarom is het belangrijk om je lichaam de tijd te geven om vet te gebruiken als energiebron. Dat kun je doen door matig intensief te bewegen. 

Energiereserves in je spieren

Hopelijk is het duidelijk geworden hoe de energiehuishouding in je lichaam werkt voor je spieren. Wanneer wij matig intensief gaan bewegen raken de energiereserves in de spieren minder snel op. Het aanvullen hiervan kan dus ook op een lager tempo.

Wat gebeurt er nu als het aanvullen op een lager tempo kan, juist: het lichaam gebruikt vet als (trage) energiebron. Geef je lichaam daarom de tijd om vet te gebruiken en beweeg matig intensief.