Is wandelen geschikt voor (buik)vet verbranden?

Geschreven door Youri // mei 23 // 0 reacties

Wandelen is een laagdrempelige manier van bewegen. Wat je startpunt ook is, vaak behoort wandelen wel tot een realistische optie van bewegen. Al met een paar minuten per dag kun je een verschil maken voor je algehele gezondheid. In dit artikel lees jij of wandelen een geschikte manier is om vet te verbranden.

Is wandelen geschikt voor (buik)vet verbranden

Wandelen is zeer geschikt om vet te verbranden, inclusief buikvet. Het is zelfs zo dat wandelen beter is voor vetverlies dan intensief sporten. Dat heeft alles te maken met hoe jouw lichaam de spieren voorziet van energie. 

Wanneer je matig intensief beweegt, bijvoorbeeld een wandeling, heeft je lichaam de tijd om vet aan te spreken als energiebron. Wanneer je intensief beweegt, zoals hardlopen, heeft je lichaam sneller energie nodig en zal het eerder koolhydraten gebruiken als energiebron. Koolhydraten zijn namelijk makkelijker om te zetten naar energie voor je spieren dan vet.

Je verbrand niet alleen vet rondom je buik, maar over je gehele lichaam. Het is namelijk niet mogelijk om plaatselijk vet te verliezen. Wandelen is wel een efficiënte manier om aanspraak te doen op vetreserves rondom de buik.

Wandelen geschikt om visceraal vet te verbranden

Wandelen is zeer effectief om visceraal vet te verbranden. Dat is vet dat dieper opgeslagen is in de huid. Visceraal vet zit rondom belangrijke organen als de lever, alvleesklier en nieren. Teveel aan visceraal vet brengt gezondheidsrisico's met zich mee, zoals ontstekingen en een hoge bloeddruk. Ook verhoogt het de aanmaak van adiponectine (vethormoon), hierdoor wordt er meer vet in jouw lichaam geproduceerd dan dat je feitelijk nodig hebt. Dit kan het moeilijker maken om af te vallen.

Je kunt visceraal vet niet op het blote oog zien, maar heeft dus zeker een grote invloed op je gezondheid en vethuishouding. Daarom vinden wij het belangrijk dat jij weet dat het niet alleen gaat om wat jij in de spiegel ziet, maar ook wat er zich binnen afspeelt. 

Hoeveel (buik)vet kun jij verbranden met wandelen

Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Het is namelijk afhankelijk van een paar factoren. Zoals je huidige lichaamsgewicht, wandeltempo, de duur van je wandeling en je hartslag tijdens de wandeling. In onderstaande tabellen geven wij jou een indicatie hoeveel je zult verbranden tijdens een wandeling, rekening gehouden met de factoren: lichaamsgewicht, wandeltempo en de duur van de wandeling.

kg = huidig lichaamsgewicht in kilogram. Kcal = aantal calorieën dat je verbrand.

Een uur wandelen op een tempo van 6km/u

kg

Kcal

kg

Kcal

60

300

85

425

65

325

90

450

70

350

100

500

75

375

110

550

80

400

120

600

*Mobiel gebruiker kan heen en weer scrollen om alle gegevens te zien.

Een uur wandelen op een tempo van 5km/u

kg

Kcal

kg

Kcal

60

240

85

340

65

260

90

360

70

280

100

400

75

300

110

440

80

320

120

480

*Mobiel gebruiker kan heen en weer scrollen om alle gegevens te zien.

Een uur wandelen op een tempo van 4km/u

kg

Kcal

kg

Kcal

60

195

85

276

65

211

90

293

70

228

100

325

75

244

110

358

80

260

120

390

*Mobiel gebruiker kan heen en weer scrollen om alle gegevens te zien.

Berekenen zelf hoeveel jij verband met lopen

Bovenstaande tabellen zijn gebaseerd op een formule. Met deze formule kun jij zelf uitrekenen hoeveel calorieën jij verband met een wandeling. Zo kun jij een goede schatting maken hoeveel jij gaat verbranden tijdens je wandeling. 

Formule voor een wandel tempo van 6km/u

[Lichaamsgewicht] x 0.0834 x [tijd in minuten] = aantal kcal dat je verbrand

Voorbeeld: 75 kg x 0.0834 x 30 minuten = 188 kcal verbrand

Formule voor een wandel tempo van 5km/u

[Lichaamsgewicht] x 0.0667 x [tijd in minuten] = aantal kcal dat je verbrand

Voorbeeld: 54 kg x 0.0667 x 85 minuten = 306 kcal verbrand

Formule voor een wandel tempo van 4km/u

[Lichaamsgewicht] x 0.0542 x [tijd in minuten] = aantal kcal dat je verbrand

Voorbeeld: 93 kg x 0.0542 x 40 minuten = 202 kcal verbrand

Hoeveel calorieën (kcal) moet ik verbranden voor 1 kg vet

Als je 1 kilo lichaamsvet wilt afvallen moet je ongeveer 7700 calorieën (kcal) verbranden. Je dient natuurlijk deze calorieën in de min te staan, onder je energiebehoefte. Verbrand je namelijk 7700 calorieën (in een periode) maar tegelijkertijd eet je 8000 calorieën, kom je aan.

Hoeveel moet je lopen in een week voor 1 kg vet

Hiervoor kun je bovenstaande formule gebruiken, plus een additionele toevoeging. 

Stel, je weegt 80 kg, dan wil je eerst weten hoeveel jij per uur verband als je op een tempo loopt van 6km/u. Dan is de formule: 80 kg x 0.0834 x 60 minuten = 400 kcal per uur.

Een kilo vet staat gelijk aan 7700 kcal. Daarom doen wij 7700 kcal : 400 kcal verbruik per uur = 19 uur en 15 minuten. Dat kun je weer delen door 7 (dagen in de week) en kom je uit op 165 minuten per dag (2 uur en 45 minuten). Jij zou in dit geval dus 2 uur en 45 minuten moeten lopen om in een week tijd 1 kilo puur vet te verliezen. Let er wel op dat de weegschaal mogelijk sneller gaat, aangezien je ook vocht verliest.

Twee uur en vijfenveertig minuten wandelen per dag is natuurlijk extreem. Wij raden dit ook niet aan tenzij je al een goede conditie en uithoudingsvermogen hebt. Het is ook lastig om dit consistent vol te houden. Je wilt ook niet te snel gaan, aangezien spierafbraak dan ook op de loer ligt.

Waarmee je kunt beginnen is twee keer 30 minuten per dag of één keer 60 minuten per dag wandelen. Naast deze wandelingen helpt iedere stap die je zet mee in het verbranden van vet. Het hoeft niet continu een lange wandeling te zijn. Een wandeling van 5 minuten helpt ook al met het verbranden van calorieën. Doe je dit, is de kans groot dat je per week een halve kilo vet verliest. Mits je voeding in orde is.

Voeding is zeer belangrijk

Al het bovenstaande kun je in de prullenbak gooien als je niet let op je voeding. Natuurlijk zorgt lichamelijke beweging voor een hoop gezondheidsvoordelen en je verbrand meer op een dag. Maar als je daarnaast nog steeds meer eet dan dat je dagelijks verbrand, val je nog steeds niet af. 

Het is daarom zeer belangrijk om ook aan je voeding te gaan werken. Vaak wordt ook terecht gezegd dat voeding 70% van je traject is en bewegen 30%.