.st0{fill:#FFFFFF;}

Hoe blijf je gezond in een druk leven 

 februari 1, 2020

Door  Youri Kramer

Er zijn serieus gewoon niet genoeg uren op de dag!

Tussen werk, kinderen en al het andere op jouw bord, is het gemakkelijk voor jouw gezondheid om buiten de boot te vallen. Wie heeft er tijd om een driegangendiner te koken als je de kinderen naar voetbaltraining brengt na elke dag overwerken?

De drive-in is het, net als vorige week. Net zoals volgende week zeker is.

Hoewel je misschien de beste bedoelingen hebt, is het gemakkelijk om overweldigd te worden door al je dagelijkse verantwoordelijkheden.

Alles wat je kunt doen is onthouden om wat eten in je mond te stoppen tijdens je lunchpauze. Kan er redelijkerwijs van je worden verwacht dat je bij een supermarkt salade kiest als je andere dingen hebt om je zorgen over te maken?

En begin niet eens aan lichaamsbeweging. Je rent rond als een kip zonder kop – is dat geen training genoeg?

Het punt is dat je misschien niet veel aandacht aan je gezondheid besteedt, maar dat je jezelf onbedoeld in gevaar zou kunnen brengen. Een slecht dieet, gebrek aan slaap en nul fitness kunnen snel een ramp betekenen voor jouw welzijn.

Als je moeite hebt om je evenwicht te behouden, evenals je taille, dan moet je misschien wat meer naar je levensstijl kijken.

Hack je dieet

Je moet een hele regenboog aan voedsel eten: fel rode kersen, levendige groene boerenkool, zonnige oranje wortelen. Aan de andere kant moet je teveel beige voedingsmiddelen in jouw dieet vermijden.

Kijk, je kunt al het fruit en de groenten die je lekker vindt in de winkel kopen, maar als je ze niet eet, doe je jezelf geen plezier.

In plaats daarvan moet je manieren vinden om gezond eten gemakkelijker te maken. Als de gedachte aan het hakken van groenten te vervelend voor je is, is het geen schande om voorgesneden producten te kopen.

Maaltijdbereiding kan ook een lange weg zijn in het stroomlijnen van een gezond dieet. Je kunt eenvoudig een paar toevoegen eenvoudige recepten voor gewichtsverlies vooraan jouw maaltijd rotatie.

Bereid ’s avonds haver (gekruid met kaneel, honing en rozijnen) om in je koelkast te steken voor een smakelijke’ grab-and-go’-optie.

Voor een hartige optie, maak een grote partij eiersoufflé muffins om te combineren met vers fruit voor het ontbijt.

Lunch kan net zo eenvoudig zijn als het opkloppen van een grote partij kipsalade om op knapperige Romeinse bladeren te serveren. (Hint: Sub in Griekse yoghurt voor de mayonaise en voeg er in blokjes gesneden selderij en appels aan toe.)

Of je kunt een grote pot groentesoep maken en deze in kleinere containers voorsorteren.

Het diner kan in slechts twintig minuten op tafel liggen als je de juiste recepten op zak hebt.

Verse garnalen kunnen op het fornuis schroeien terwijl volkoren couscous kookt. Voeg een verse mango salsa of salade toe en je bent klaar.

Of, voor een vegetarische optie, reik naar volkoren angel hair pasta (die in slechts vijf minuten kookt!) En combineer deze met gebakken courgette, spinazie en geplette tomaten. Voor extra smaak, niet beknibbelen op de knoflook.

Onthoud ten slotte dat als je niet van iets eet, je niet het gevoel hebt dat je het mee naar huis moet nemen. Blijf bij het voedsel dat je lekker vindt.

Zolang ze voedzaam zijn, kan alles!

Maak de training weer leuk

Om gezond te blijven, moet je minimaal 150 minuten (2,5 uur) per week trainen.

Wees eerlijk: krijg je eigenlijk elke week die aanbevolen hoeveelheid beweging? Als je het opgesplitst, is het slechts +/- 20 minuten per dag. Makkelijk peasy, toch?

Um. Nee. Vooral als je uitgeput thuiskomt van je werk en niets liever wilt dan in je bank zinken.

Kijk, oefening hoeft niet verschrikkelijk te zijn. Het hoeft niet saai te zijn en het hoeft zeker geen pijn te doen.

Het beste fitnessprogramma is er een waar je je echt aan zult houden. Dus, als je een hekel hebt aan rennen, waarom zou je dan je geld (en tijd) verspillen aan een loopband?

Probeer in plaats daarvan activiteiten te vinden die je leuk zult vinden. Begin met kickboksen. Dabble in yoga. Word lid van een lokale wandelgroep.

Worstel je met motivatie? Roep jouw vrienden op om je te vergezellen. Maak jouw sportschool onderdeel van jouw gemeenschap.

De gezondheidsvoordelen van regelmatige lichaamsbeweging zijn immers talrijk. Mensen die regelmatig sporten hebben een veel lagere kans op overgewicht, kanker en depressie.

En dat alles voor slechts 150 minuten beweging per week. Vind je dat niet waard?

Krijg genoeg slaap

Als volwassene heb je minimaal zeven uur slaap per nacht nodig. Nog beter, je moet streven naar dichter bij acht uur.

Natuurlijk, dat klinkt allemaal prima op papier. Je zou waarschijnlijk graag zeven uur slaap krijgen. Het is niet alsof je jezelf opzettelijk berooft van een goede nachtrust.

Realistisch gezien is slapen veel gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Niet genoeg slapen kan erg gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Onvoldoende slaap kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen zoals een hartaanval, beroerte, diabetes en obesitas.

Het is moeilijk om ervoor te zorgen dat je voldoende slaap krijgt. Dat gezegd hebbende, er zijn een paar dingen die je kunt doen om je kansen op voldoende rust vanavond te vergroten.

Als je een half uur voor het slapengaan een “blauw licht dieet” volgt (alle blauw lichtgevende apparaten uitzetten) in huis, kun je beter slapen.

Blauw licht is overal. LEDs. Jouw smartphone Computerschermen. En al dat licht? Het kan je ’s nachts wakker houden.

Je moet ook een routine voor het slapengaan starten. Dit kan je lichaam laten weten dat het tijd is om te ontspannen en te ontspannen.

Trakteer jezelf op wat zachte verwennerij. Was voor het slapengaan je gezicht en verzorg jezelf. Trek een paar gezellige pj’s aan. Schenk jezelf wat kamille thee.

Verduisteringsgordijnen en oordoppen zijn ook je vrienden. Als je niet met oordopjes kunt slapen, kan een apparaat met witte ruis je helpen beter te slapen.

Natuurlijk, het lijkt me ontzettend veel werk om je te helpen ’s nachts te slapen. Maar met alle gevaren van slapeloosheid is het absoluut de moeite waard.

Vind manieren om te ontspannen

Stress kan een stille moordenaar zijn. Als het niet wordt aangevinkt, kan dit een groot aantal ernstige gezondheidscomplicaties veroorzaken.

Op het absolute minimum kan het acne veroorzaken en een slecht humeur. In het slechtste geval? Het kan dodelijk zijn.

Daarom is het zo belangrijk om gezonde manieren te vinden om je stress te beheersen.

Mensen die gestrest zijn, hebben meer kans op ongezonde gewoonten zoals roken en drinken. Na verloop van tijd kan voortdurend misbruik van jouw lichaam ook leiden tot problemen zoals een hartaanval, longkanker, leverfalen en overlijden.

Als je worstelt met stress in jouw dagelijks leven, probeer dan nieuwe manieren te vinden om dit te beheren.

Praat met je vrienden. Krijg therapie met een getrainde professional. Ga sporten om stoom af te blazen. Leer hoe te breien.

Vermijd de verleiding om in slechte gewoonten te vallen, omdat deze het erger kunnen maken.

Hoewel stress niet iets is dat je kunt kiezen om te vermijden, kun je kiezen hoe je ermee omgaat.

Gezondheid opnieuw definiëren

Het is gemakkelijk om verstrikt te raken in de hype van sociale media.

Het zien van fitness en gewichtsverlies goeroes pronken met hun moordenaar lichaamsbouw kan je gemakkelijk inspireren – of ontmoedigen.

Jouw gezondheid versie is niet hun gezondheid versie. Je moet iets vinden dat goed voor je werkt. Jouw levensstijl. Jouw lichaam.

Begin klein. Probeer een of twee nieuwe dingen per week. Overweldig jezelf niet en verleid je burn-out niet door te veel tegelijk op te nemen.

Na verloop van tijd zul je merken dat je geniet van subtiele veranderingen. Je bent minder moe. Je bent gelukkiger. Je huid ziet er helderder uit.

En toen? Je zult het beseffen. Je hebt de versie van gezondheid gevonden die het beste voor je werkt.

Je zult dankbaar zijn dat je begon toen je dat deed. Je gezonde toekomst wacht, dus waar wacht je nog op?

Youri Kramer


Your Signature

Gerelateerde berichten:




Laat een reactie achter:

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Get in touch