a few months ago

8 manieren om plezier te hebben als je stress ervaart op werk

Ik hoor je. Je werk is niet gemakkelijk. Je taken zijn eindeloos. Je werkgever is niet alleen streng, maar al ontmoedigend en vernederend. Medewerkers roddelen over jou. Het ergste was dat je naaste collega’s hun afstand tot je begonnen te houden.

Je begint je af te vragen of je tegen jezelf hebt gelogen dat je geschikt bent voor het werk, of dat die dingen gewoon ‘uitdagingen’ zijn.

Hier zijn 8 dingen die je kunt doen om niet alleen te overleven, maar ook plezier te hebben in je werk.

1. Denk na over je motivatie om te werken.

Geef toe, we hebben geld nodig om in onze behoeften te voorzien. Natuurlijk gebruiken we het om onze behoeften en wensen te kopen. Het is normaal.

Toch moeten we niet vergeten dat we niet alleen voor onszelf bezig zijn, maar ook voor ons gezin (en soms zelfs ouders en broers en zussen). Kortom, we verhogen onze inspanningen om ons welzijn te bereiken samen met onze geliefden.

Een aantal pas afgestudeerden zou gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan met iets dat hun passie zou vervullen in plaats van salaris. Sommigen van hen hebben echter al besloten dat inkomen belangrijker is dan de aard van het werk. De meerderheid van de werknemers die al jaren zwoegen, is meer geïnteresseerd in het ontvangen van een hoger loon.

Vergeet niet dat jouw motivatie voor werk jouw heden en toekomst zal beïnvloeden.

2. Neem één dag tegelijk.

Stel prioriteiten. Een project met een eerdere deadline moet eerst worden gedaan. Je kunt een korte pauze houden, zoals naar muziek luisteren of praten met een collega, maar alleen jij kunt inschatten hoe lang je pauze moet duren.

Beëindig je sprint zo snel als je kunt zonder de kwaliteit op te offeren. Als je je werk goed doet, verdien je het respect van je baas, collega’s of je klanten. Wanneer je je toegewezen taken voor de dag hebt voltooid, ben je klaar om te beginnen met de andere ladingen die zijn ingesteld voor een ander deadline-schema.

Sluit de dagtaak af met een ontspanningssessie. Je hebt misschien wat huishoudelijke taken om thuis te doen, maar geef jezelf eerst een korte pauze om nieuwe energie op te doen.

3. Beloon jezelf.

Je bent gewoon een mens die ook moe wordt. Hoe kun je effectief denken en werken als je geest leeg is?

Geef jezelf zowel korte- als langetermijnbeloningen. Je beloning hoeft niet duur te zijn. Bekijk jouw favoriete programma op tv of online nadat je hebt bereikt wat je moet doen. Koop eten of drankje dat je lekker vindt. Hang rond in een nabijgelegen park of sport elk weekend met vrienden. Zorg ervoor dat je tijd hebt om iets te doen wat je leuk vindt van tijd tot tijd nadat je je taken hebt volbracht.

Het zou geen kwaad als je minstens een keer per jaar reist. Je pleziertjes hoeven niet duur te zijn. Het doel is dat je iets oplaadt en oogst van je harde werk.

4. Laat jouw klant glimlachen.

Door jezelf te geven, word je een deel van de oplossing voor de problemen en behoeften van je klant. Als je goed werk doet, geeft dat je een gevoel van voldoening. Je voelt je verzekerd dat je floreert op de werkplek. Je voelt je waarde.

5. Ken jouw beperkingen.

Doorzettingsvermogen is onze sleutel tot succes. Als u echter niet alle verplichtingen kunt nakomen die u zijn toegewezen, accepteert u alleen de dingen die u redelijkerwijs kunt voltooien. Niet-naleving zou alleen leiden tot ontevreden bazen die uw werkleven stressvol kunnen maken.

6. Houd van jezelf.

We kunnen niet iedereen een plezier doen. Niet iedereen zou ons willen als het gaat om de manier waarop we praten of de manier waarop we denken. Ieder van ons is anders en we hebben onze eigen voorkeuren.

Het onderhouden van goede relaties met collega’s is ideaal; toch kunnen degenen die ons niet mogen ons beledigen of onze tekortkomingen vergroten. De beste manier is om afstand van hen te houden. 

7. Overweeg of jouw rol in overeenstemming is met jouw vaardigheden.

Wees eerlijk tegen jezelf of je het goed doet in je werk. Als je denkt dat je al je best hebt gedaan, maar je baas of collega’s nog steeds negatieve feedback geven, bedenk dan of ze alleen maar jaloers zijn op je potentieel en vaardigheden, of dat de service die je biedt niet voldoende aansluit op de behoeften van de klanten.

Wanneer je nadenkt, kun je beslissen of jij jouw vaardigheden / kennis moet verbeteren of dat ontslag nemen een betere optie zou zijn.

8. Blijf dicht bij jezelf

Of je nu morele steun van anderen krijgt of niet, je werkt zodat je voor jezelf en jouw geliefden kunt zorgen. Als je van je werk houdt, is het ideaal om zoveel mogelijk op je werkplek te blijven. Maar als jouw welzijn lijdt, probeer dan te genieten van de minste dingen die je kunt. Als je er alles aan hebt gedaan om de situatie op je werkplek te verbeteren, maar je voelt toch dat je leven slecht is, dan is een andere werkgever of carrière misschien een goede match voor jou.

 

Youri Kramer

Youri is een ICT specialist en is gepassioneerd bezig om zichzelf verder te ontwikkelen. Aan de hand van KramerTalks neemt hij anderen mee in zijn ontwikkelingsproces. Informatie die hij opdoet geeft hij via dit platform weer door aan anderen. Met zijn artikelen probeert hij zijn leerstof om te zetten in lesstof.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: